Viialan Työväennäyttämö ry

Tarkkaa ajankohtaa teatterikärpäsen puremalle ei voida määrittää, mutta Työväenyhdistyksen historiikin mukaan vuonna 1908 esiettiin ensimmäinen teatteriesitys Aatteen voima. Teatterikipinä jäi kytemään viialalaisiin ilmeisesti jonkin kiertävän teatteriryhmän vierailun jäljiltä ja olihan esimerkiksi Tampereella ammattimainen teatteritoiminta saanut alkunsa muutamaa vuotta aiemmin.

Vuosisadan alusta kansalaissotaan

Vuosilta 1908 - 1910 ovat ensimmäiset merkinnät teatteritoiminasta työväenyhdistyksen pöytäkirjoissa. Näytelmät olivat osa juhlien ja yhdistyksen huvitoimintaa ja näytelmiä esitettiin tavallisesti vain kerran. Esko Korkeamäki arvelee Työväenyhdistyksen historiikissa, että teatteri-innostuksen lienee tuonut paikkakunnalle jokin kiertävä teatteriseurue tai joku teatterista kiinnostunut henkilö on saattanut muuttaa Viialaan.

Itsenäinen Työväen teatteriseura perustettiin Viialaan 1911 ja se jatkoi toimintaansa vuoden 1914 alkuun asti. Vierailunäytöksiä pidettiin paljon naapuripitäjissä Urjalassa, Valkea-koskella ja Lempäälässä.

Kansalaissodan jälkeen ja 20-30 -luvut

Vuosina 1919-20 eli heti kansalaissodan jälkeen toimi Viialassa nuoriso-osaston näytelmäseura. Vuoden 20 näytelmiä esitti Työväenyhdistyksen yhteyteen perustettu huvitoimikunta. Tuohon aikaan näytelmiä esitettiin runsaasti, jopa 12 ensi-iltaa vuodessa.

Sodan jälkeinen aika 60-luvulle

Vuonna 1948 perustettiin Viialan Työväen Näyttämö joulukuussa ja se liittyi Työväennäyttämöiden liittoon, josta saatiin myös ohjaajavierailuja. Vieraileva ohjaaja Eino Weckström toteaa lehti-haastattelussa Viialan Työväennäyttämöstä vuonna 1957 seuraavaa: "... vahva näyttelijäjoukko ja varsinkin nuoriso on lupaavaa... ...tällaisella näyttämöllä on hyvä tulevaisuus..."

Monia paikallisia legendoja syntyi. Lavastajana Viialassa toimi myöhemmin kansallisestikin kuuluisaksi tullut Alpo Halme ja näyttelijä-kunnassa mm. Tenho Saurén.

70 -luvulta 90 -luvulle

Toiminta Viialan Työväentalolla oli vireää. 80-luvulla toimintaa kehitettiin eteenpäin ja kokeiltiin myös teatterin uusia tuulia.

80 ja 90 -luvuilla teatterilaiset olivat myös mukana erilaisiaa Viialassa kuvatuissa sarjoissa ja elokuvissa.

90 -luvun puolivälin aikoihin esitykset siirtyivät Työväentalolta muihin esityspaikkoihin esim. Siwan kellariin, nahkatehtaalle ja työkeskuksen saliin.

1998 vuodesta tähän päivään

Vuonna 1998 remontoitiin vanhalle nahatehtaalle teatteritila ja yhdistyksen omaksi se ostettiin vuonna 2000. Kolme ensimmäistä vuotta teatterin nimi oli Teatteri Nahkis, mutta siitä luovuttiin ja otettiin käyttöön Viialan teatteri nimi.

2000 -luvun alussa uudistimme kokonaan teatterin valo- ja äänikaluston sekä rakensimme nousevan katsomon.