Viialan Työväennäyttämö ry

Tarkkaa ajankohtaa teatterikärpäsen puremalle ei voida määrittää, mutta Työväenyhdistyksen historiikin mukaan vuonna 1908 alkoi Viialan Työväenyhdistyksen piiriin levitä myös teatteriharrastus. Teatterikipinä jäi kytemään viialalaisiin ilmeisesti jonkin kiertävän teatteriryhmän vierailun jäljiltä ja olihan esimerkiksi Tampereella ammattimainen teatteritoiminta saanut alkunsa muutamaa vuotta aiemmin.

Vuosisadan alusta kansalaissotaan

Vuosilta 1908 - 1910 ovat ensimmäiset merkinnät teatteritoiminasta työväenyhdistyksen pöytäkirjoissa. Näytelmät olivat osa juhlien ja yhdistyksen huvitoimintaa ja näytelmiä esitettiin tavallisesti vain kerran. Esko Korkeamäki arvelee Työväenyhdistyksen historiikissa, että teatteri-innostuksen lienee tuonut paikkakunnalle jokin kiertävä teatteriseurue tai joku teatterista kiinnostunut henkilö on saattanut muuttaa Viialaan.

Itsenäinen Työväen teatteriseura perustettiin Viialaan 1911 ja se jatkoi toimintaansa vuoden 1914 alkuun asti. Vierailunäytöksiä pidettiin paljon naapuripitäjissä Urjalassa, Valkea-koskella ja Lempäälässä.

Kansalaissodan jälkeen ja 20-30 -luvut

Vuosina 1919-20 eli heti kansalaissodan jälkeen toimi Viialassa nuoriso-osaston näytelmäseura. Vuoden 20 näytelmiä esitti Työväenyhdistyksen yhteyteen perustettu huvitoimikunta. Tuohon aikaan näytelmiä esitettiin runsaasti, jopa 12 ensi-iltaa vuodessa.

Sodan jälkeinen aika 60-luvulle

Vuonna 1948 perustettiin Viialan Työväen Näyttämö joulukuussa ja se liittyi Työväennäyttämöiden liittoon, josta saatiin myös ohjaajavierailuja. Vieraileva ohjaaja Eino Weckström toteaa lehti-haastattelussa Viialan Työväennäyttämöstä vuonna 1957 seuraavaa: "... vahva näyttelijäjoukko ja varsinkin nuoriso on lupaavaa... ...tällaisella näyttämöllä on hyvä tulevaisuus..."

Monia paikallisia legendoja syntyi. Lavastajana Viialassa toimi myöhemmin kansallisestikin kuuluisaksi tullut Alpo Halme ja näyttelijä-kunnassa mm. Tenho Saurén.

70 -luvulta nykypäivään

Näyttämöläiset ovat vuosien varrella rakentaneet esityksiä moniin tiloihin kellareihin ja teollisuushalleihin. Vuonna 1998 perustettiin Viialan Työväennäyttämö ry ja remontoitiin talkoilla entiselle nahkatehtaalle teatteritilaa.