Vuosi 2020 jää historiaan

20.2.2021

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen Viialan Työväennäyttämölle. Tammikuussa 2020 Viialan teatterin ohjelmistossa jatkoi 7 esityksen verran "Teetä vaikka väkisin" komedia. Esitykset olivat pääsääntöisesti loppuunvarattuja.

Maaliskuussa 2020 piti olla Vadelmavenepakolainen näytelmän ensi-ilta. Vuoden alkuneljänneksellä kuultiin huolestuttavia uutisia uudesta viruksesta, joka leviää laajalti Euroopassa.  Ennen Vadelmavenepakolaisen ensi-ilaa pandemia saapui myös Suomeen räjähdysmäisesti ja yleisötilaisuudet kiellettiin. Näin ensi-iltamme siirtyi myös syksyyn 2020.

Lokakuun alussa teatterin valot vihdoin syttyivät, uusien suositusten mukaisesti. Pysyimme ottamaan teatteriin vain puolet katsomokapasiteetista, hankittiin kasvomaskeja yleisölle, mietittiin uusi tapa väliaikatarjoilun järjestämiseen pandemian keskellä.

Marraskuun alussa saimme vielä ensi-iltaan Hölmöläiset - koko perheen näytelmän.

Marraskuun viimeisenä viikonloppuna korona-rajoitukset tiukkenivat ja jouduimme perumaan joulukuun esitykset.

Syksyn esityksissä oli käytössä koronarajoitukset, jotka määräsivät turvavälit kasojien välille. Tästä syystä katsomokapasittimme väheni 94 paikasta 46 paikkaan. Esityksissä oli keskimäärin noin 21,5 katsojaa.

Tämä kaikki vaikutti yhdistyksen talouteen. Lipputulot ja sen mukana myös muut tulot laskivat räjähdysmäisesti. Koska teatterilla ei ole työvoimaa, emme pystyneet säästämään oikeastaan mistään kuluista. Suurin kuluerä meillä on teatteritilamme, joka viekin vuodessa noi 20 000 euroa. Myös Akaan kaupungin avustus puolittui vuoteen 2019 verrattaessa.

Tilanne on hyvin ikävä niin teatterille kuin koko Akaan kulttuurille. Kulttuuritapahtumat ja -tilaisuudet tuovat paljon hyvää alueen asukkaille sekä antavat positiivisen kuvan kaupungista niin tuleville asukkaille kuin vierailijoillekin.

Toivottavasti pandemia saadaan häädettyä pois, jotta Viialan työväennäyttämö voi jatkaa toimintaansa ja pitää Viialan teatterin hengissä!

Nähdään taas teatterissa kun se on turvallisesti mahdolista!