Teatteria harrastamaan

23.2.2021

Näyttelijän hommat pyörivät monen aikuisen ja nuoren päivittäisissä unelmissa. Lavalle nouseminen, hahmon eloon herättäminen, ja yleisön ihailun kohteeksi pääseminen saattavat tuntua varsinkin vanhemmalle väelle mahdottomilta toteuttaa.

Totta on että ammattinäyttelijän hommissa pärjäämisen eteen täytyy tehdä kovasti töitä, mutta onneksi Suomessa on vallalla hyvin aktiivinen harrastajateatterikulttuuri, joka tarjoaa lähes jokaiselle mahdollisuuden päästä toimimaan esitystaiteen pariin.

Harrastajateattereita löytyy lähes jokaisesta Suomen kaupungista, pääkaupunkiseudulta maaseudun pikku kyliin. Tuotanto vaihtelee paikallisten kirjoittamista näytelmistä, maailmanlaajuisesti tunnettuihin klassikoihin, ja lempeisiin kesäteatteriesityksiin. Osa teattereista erikoistuvat tietyn tyyppiseen ohjelmistoon, kun taas toiset suoltavat ohjelmaa laidasta laitaan ympäri vuoden.

Mukaan toimintaan

Toimintaamme voit liittyä mukaan milloin vain.  Uusien näytelmien harjoitusten alkaessa mukaan otetaan myös uusia näyttelijöitä. Ilmoitamme uuden näytelmän alkamisesta näillä sivuilla sekä  sosiaalisessa mediassa, joten mukaan kaipaavien kannattaa pitää  sivuja silmällä.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin! Vapaaehtoisia kaivataan yleensä lipunmyyntiin, lavastukseen, tilojen kesäkuntoon laittamiseen, valomiehiksi, ja useisiin muihin rooleihin. Näissä hommissa on helppo tutustua teatterin toimintaan ja pääset heti hommaan mukaan.
Useissa näytelmissä on myös pienempiä rooleja, joissa voi hyvin kokeilla onko näyttämöllä pyöriminen juttusi.