Onko Akaa kulttuurikaupunki?

29.5.2021

www.akaa.fi

Akaa on vireä

Vireys varmistaa kaupungin elinvoiman ja kehittymisen. Elinkeinopolitiikka on aktiivista ja perustuu asiakkaan tarpeisiin. Vireässä Akaassa on paljon tapahtumia ja muutenkin tekemisen meininki.

1) Akaa on vireä elinvoimakunta

Kaupungin elinvoimaisuus varmistetaan nykyisten asukkaiden ja yritysten hyvällä palvelulla, asukasmäärän lisäämisellä ja tasapainossa olevalla taloudella.

2) Akaa on tapahtumarikas kunta

Kaupunki tukee ja mahdollistaa monipuolisten tapahtumien järjestämisen, innostaa uusien tapahtumien ideointiin ja tapahtumien yhteensovittamiseen.

Näin kertoo Akaan kaupungin strategia, mutta toteutuuko lupaukset Akaan kaupungissa? Akaan kaupungissa on loistavat mahdollisuudet luoda mitä moninaisimpia kulttuuritekoja ja -tapahtumia, unohtamatta kotiseutukulttuuria ja kultturihistoriaa.

Kulttuurin rikkauden Akaassa mielestäni tuo kaupunkimme moninaisuus sekä sen kolme taajamaa, joilla jokaisella on oma kulttuuri ja historia. Osataanko näitä hyödyntää osana kaupungin vetovoimaa, mielestäni ei kokonaan.

Toinen asia on esittävä taide, mahdollistaako kaupunki erilaistan toimijoiden yhdenvertainen mahdollisuuden toimia kaupungissa? Ihmettelen keskustelua siitä että kuvataiteilijoiden pitää pitää järjestää näyttelynsä naapurikunnassa tai Viialan teatterin kesäproduktio jouduttiin viemään naapurikuntiin (jotka ottivat sen avosylin vastaan ja osallistuivat kuluihin).

Tiedän, että tällä hetkellä kuntien talous on tiukalla, mutta hämmästyttävää on ollut se kuinka monessa kunnassa ja kaupungissa kulttuurijärjestöille ja -toimijoille on jaettu koronatukia. Valitettavasti Akaa ei kuulu näihin kuntiin.

Niinkuin useasti on kerrottu luo kulttuuri hyvinvointi ja siinä samalla tuo paikkakuntaa tunnetuksi. Olisko nyt korkea aika nostaa kulttuuri oikealle tasolle Akaassa.

Tähän on olemassa selvä resepti, joka ei ole vaikea eikä vaadi kovin korkeita kuluja:
- kulttuurikoordinaattori
- kulttuuriparlamentti tai -työryhmä, jolla valtuuksia tehdä päätöksiä
- satsaus kulttuurin markkinointiin yhdessä kaupunkimarkkinoinnin kanssa
- koulutusta kulttuurijärjestöille esim kulttuurimatkailusta
- jokaisen kulttuurijärjestön tulisi olla valmis yhteistyöhön

Akaassa on niin paljon hyvää jo nyt - eikö olisi nyt aika viedä asia loppuun ja panostaa kulttuuriin! Vaikka Viialan Työväennäyttämö ry on poliittisesti sitoutumaton järjestö, toivon että seuraavat kuntavaalit ovat kulttuurivaalit!

- Arto Mantela