Kulttuurikaupunki Akaan tukea kaivataan korona-aikana

5.3.2021

Akaa on mukana Tampereen haussa kulttuuripääkaupungiksi 2026. Kaupunki onkin nostanut strategiseksi painopisteekseen ja päämääräkseen seuraavan: ”Kaupunki tukee ja mahdollistaa monipuolisten tapahtumien järjestämisen, innostaa uusien tapahtumien ideointiin ja tapahtumien yhteensovittamiseen” (Viksu Akaa 2018-2025). Verkkosivuillaan Akaa mainostaa myös olevansa ehkä Suomen puuhakkain kaupunki.

Puuhakkaita todella olemme, ainakin täällä Viialan teatterilla, mutta valitettavasti koronan vaikutusten kanssa olemme jääneet yksin. Koronan vaikutus harrastajateattereille on ollut dramaattinen, niin myös Viialan teatterille, jota Viialan Työväennäyttämö ry pyörittää. Toimintamme rahoitus tulee melkein yksinomaan lipputuloista. Koronan vuoksi esitystoiminta on jouduttu laittamaan tauolle ja ne esitykset, jotka on voitu järjestää, on esitetty turvavälit huomioiden enimmillään puoliksi täytetyille katsomoille. Viime vuonna katsojamäärämme laski miltei 80 % normaaliin verrattuna. Tämän seurauksena taloudellinen tilanne on nyt katastrofaalinen.

Viialan teatterin esityksiä käy vuosittain katsomassa keskimäärin noin 2500 henkilöä. Katsojia tulee Akaan lisäksi naapurikunnista, mutta myös pääkaupunkiseudulta asti on tultu katsomaan esityksiämme. Viialan Työväennäyttämö ry:n toiminnassa on mukana noin 100 jäsentä. Näyttelemisen lisäksi paljon työtä tehdään vapaaehtoisvoimin yhdessä myös lavan takana esimerkiksi puvustuksen, markkinoinnin, lavastuksen, kahvion pyörittämisen ja esitysten ääni- ja valotekniikan parissa. Lisäksi mahdollistamme tiloissamme tapahtuvan lasten- ja nuorten harrastajateatterikoulutuksen, sekä aikuisten improvisaatioteatteriharjoittelun. Pyrimme tarjoamaan monipuolista ohjelmistoa sekä aikuisille että lapsille. Teatterin yhteisöllinen ja kulttuurinen merkitys paikallisesti on huomattava.

Mihin rahaa sitten tarvitaan? Näytelmien esitysoikeudet maksavat: esimerkiksi viime vuoden esitys Vadelmavenepakolainen olisi normaalioloissa maksanut itsensä takaisin. Toisin kuitenkin kävi. Viime vuonna ja tänä keväänä olemme olleet tilanteessa, jossa näytelmän esitysoikeudet ostettu ja se on harjoiteltu esittämistä vaille valmiiksi. Myös oman teatteritilan ylläpito maksaa: lämmitys, sähköt ja muut juoksevat kulut, joista olemme aiemmin itse selviytyneet. Nyt joudumme maksamaan näitä juoksevia kuluja ilman tuloja.

Valtava helpotus tilanteeseen on ollut Viialan kulttuuriklubin järjestämä keräys, jossa paikalliset yritykset lahjoittivat meille yhteensä 4780 euroa. Myös katsojamme ovat auttaneet: meiltä ostetaan lahjakortteja ja avoimia lippuja tulevaisuutta varten, mikä on osaltaan auttanut tilannettamme paljon. Olemme tästä kaikesta erittäin kiitollisia meitä tukeneille, sillä tällä tuella olemme pystyneet jatkamaan tähän asti.

Entä kaupungin tuki toiminnallemme? Vuonna 2018 ja 2019 saimme kaupungilta tukea toimintaamme 1850 euroa ja vuonna 2019 2000 euroa. Viime vuonna, tilanteen meille valjettua, haimme kaupungilta tavallista korkeampaa tukisummaa ja sen lisäksi 3000 euron korona-avustusta. Saimme kaupungilta tukea 1280 e. Samaan aikaan siis, kun jouduimme koronan vuoksi perumaan kaikki kevään esitykset, leikkasi Akaan kaupunki huomattavasti taloudellista tukeaan.

Olemme miettineet päämme puhki, miten hankkia tuloja. Olemme myyneet arpoja ja katsojaoikeuksia ”Korvikekahvia paperinarukengissä” -esitykseen ja leikanneet kustannuksia kaikesta mistä pystymme. Niin kauan kuin teatteriesityksiä ei saa järjestää, emme kuitenkaan pääse korjaamaan tilannetta. Toivomme parasta, mutta voi olla, että joudumme myymään teatteritilamme selvitäksemme tilanteesta.

Oma teatteritila on meille korvaamaton, koska Akaan kaupungilla ei ole tarjota meille vastaavia harjoittelutiloja omine katsomoineen ja kahvioineen miltei päivittäiseen käyttöön. Omaa toimintaamme varten tarvitsemme teatteria harjoitus- ja esityskäyttöön ja lisäksi teatteri on lasten ja nuorten, sekä aikuisten improvisaatioteatterin käytössä. Tilaa käytetään myös esitysten valmisteluun ja rakentamiseen, koulutustoimintaan, kokouksiin ja muihin tapahtumiin. Tiloissa nähdään myös muiden ryhmien vierailuesityksiä.

Vaarana on nyt, että pitkäjänteinen ja paljon talkootyötä vaatinut työ valuu hukkaan Akaan kaupungin katsoessa vierestä. Kuntaliitto on suositellut kuntia tukemaan koronan vuoksi vaikeuksiin joutuneita kulttuuri- ja sivistyspalveluja tuottavia toimijoita. Myös Työväennäyttämöiden liitto on vedonnut päättäjiin antamaan tukensa harrastajateattereille, joista monet ovat konkurssin partaalla. Viialan teatteri tuo kävijöitä Akaaseen läheltä ja kaukaa, lisää alueen elinvoimaa ja yhteisöllisyyttä, tarjoaa tilat lasten ja nuorten teatteriharrastustoiminnalle ja tuottaa niitä innovatiivisia kulttuuritapahtumia, joita kaupunki kovasti kaipaa.

Akaalla on nyt näytön paikka ensimmäisten joukossa ryhtyä sanoista tekoihin ja olla se kulttuurikaupunki, joksi se kovasti halajaa. Vetoammekin teihin, Akaan kaupungin kulttuurirahoista päättävät tahot: nyt jos koskaan on aika auttaa ja näyttää, että täällä arvostetaan kulttuuria. Tarvitsemme apuanne selvitäksemme tämän erittäin vaikean ajan yli.

Viialan Työväennäyttämö ry:n hallituksen puolesta

Anniina Tapioharju